6. 9. 2020

Guru Váčaka Kovai, verše 55 - 59, Pravda či skutečnost světa (IX)


55. Projevení se světa je stejně jako iluzorní zdání snu jen mentální a jeho skutečnost může být proto správně rozeznána pouze svrchovaným vědomím, které překračuje máju – mysl.

55. Jeviště světa, rozvíjející se jako sen, není ničím jiným, nežli myslí – oklamaným pohledem. Pravá podstata světa se vyjeví ve své skutečnosti jen ryzímu uvědomění, extrakci bytí-vědomí, které září, překračujíc mysl – máju.

 

56. Och, bláhová, zmatená mysli, oklamaná viděním denního snu, který je jen tvojí vlastní podstatou. Poznáš-li skutečnou podstatu tvého vlastního Já, která je sat-čit-ánanda, může být pak svět něčím jiným nežli Tím?

56. Bláhová a zrádná mysli, nesmírně klamaná dennodenním spatřováním snu (bdělého stavu) jako něčeho od sebe odlišného, který je však výhradně tebou! Uvědomíš-li si svoji skutečnou pravou podstatu tak jak je, bude svět odlišný od skutečnosti, od bytí-vědomí-blaženosti?

 

57. Tento prázdný svět, ohromující svojí mnohotvárností, je svým původním stavem celistvou jednotou blaženosti, stejně jako pestrobarevný páv je ve svém původním stavu jednobarevným, žlutým vaječným žloutkem. Přebývej jako Já a poznej tuto pravdu.

57. Vaječný žloutek pestrobarevného zeleného páva má jen jednu barvu. Stejně tak i původní stav neskutečného světa, zkresleného do překypující mnohosti, je čirým a nefalšovaným štěstím. Poznej nyní tuto pravdu přebýváním ve stavu Já, třebaže se Já s nějakým účinkem projevuje a nabývá podobu světa, projevujícího se silou máji.

David Godman: Tento verš Bhagaván mírně opravil. Muruganar napsal: „(svět) zářící překypující mnohostí“. Bhagavánova oprava naznačuje, že je to samotné Já, které září, a ne zdeformovaný a fragmentovaný neskutečný svět, projektovaný individuálním já.

 

58. Ti, kdo dosáhli svého cíle – džňány, nespatřují svět jako nesmírnou mnohost rozdílností, protože mnohonásobné rozdíly světa jsou jen rozpustilou hrou čit-šakti, jediného celku.

58. Všechny rozdílnosti, jejichž společné nakupení a nahromadění vytváří svět, jsou ve skutečnosti jen hrou Milosti, síly jediného vědomí. Proto džňáninové, zcela soustředění na poznávání zářící skutečnosti, nebudou nikdy vnímat svět s jeho spoustou odlišností, leda jen jako pouhé zdání.

 

59. Džňáninovi, zbavenému představy „já jsem tělo“ a usazenému v Já, září svět jako jeho sebepoznání. Proto je chybou, abychom se dívalo na svět jako na něco odlišného (tj. jako na nesčetná jména a formy).

59. Opravdovému džňáninovi, pevně usazenému ve stavu Já, zbavenému nákazy „já jsem tělo“, svět vzkvétá pouze jako vědomí, jako nic než jeho vlastní Já. Je proto chybou nahlížet na svět jako na od nás odlišný.

(DG) Bhagaván: Vězte, že svět, který povstává, trvá a pak mizí, je výhradně hrou čit-šakti (síly vědomí). Nedokonalé tělo a svět vyvstávají ve vědomí, trvají ve vědomí a ve vědomí mizí. Protože je to vědomí, které se jeví jako vše, tak ti, co poznali pravdu o vědomí, poznali pravdu všeho. (Padamalai, v. 65, 67, 68)

 

Další přeložené části