×
26. 8. 2020
Guru Váčaka Kovai, verše 41 - 45, Pravda či skutečnost světa (VI)
41. Život, iluze závisející na (vašich) zálibách a nelibostech, je jen prázdným snem, který se jeví skutečným během spánku (nevědomosti). Když se však člověk probudí (do sebepoznání), zjistí, že to byl klam.
41. Světský život je jako snový výjev. Klame a nemá šťávu. Funguje smícháním protikladů, jako jsou touha a odpor. Dokud je člověk pod kouzlem spánku máji, život jeví se skutečným. Když se člověk doopravdy vzbudí do Já, které je prosté máji, život je rozpoznán jako zcela klamný a skončí.
42. Když je mysl ztracena v čistém, svrchovaném Já-vědomí, zmizí všechny síly, které se (skrze mysl) zdály působit, jako jsou ičha (síla vůle), krija (síla činu) a džňána (síla poznávání – zde myšleno objektivní poznávání – pozn. překl.). Jsou shledány neskutečnými.
42. Naší pravou podstatou je svrchované vědomí. Když mysl vyhasne v Já, zcela vymizí tři síly (šakti), počínajíc ičha, o kterých se má za to, že existují. V dokonale čirém vědomí, které je naší pravou podstatou, jsou tyto síly rozpoznány jako zdánlivé navrstvení na Já.
David Godman: Trojici šakti – sil (či schopností) představují ičha šakti (síla vůle nebo přání), džňána šakti (síla poznávání) a krija šakti (síla konání).
43. Promítnutý obraz světa trojic je hrou čit-para-šakti (síly nebo odrazu světla Já-vědomí) na plátně svrchovaného vědomí.
43. Šivam – svrchované vědomí – je věčný podklad celého vesmíru. Obraz světa, jevící se v šivam a skládající se z trojic, je hrou svrchované síly vědomí. Je to iluze, navrstvená na Já, podobná filmovému představení. To vězte.
David Godman: Trojice (triputi) představují skupiny tří prvků, nezbytných pro vnímání zevního světa. Jsou to vidoucí, vidění a viděný objekt, či poznávající, poznávání a poznávaný objekt.
Šivam je další významné slovo Guru Váčaka Kovai. Šiva je personifikovaný Bůh, zatímco šivam je forem prosté vědomí Šivy. Lze ho srovnat s dalšími synonym pro Já, jako je např. brahman.
44. Objevení se iluzorního světa, který je viděn jako skutečný, je úplně stejné jako vidění hada v lanu, lupiče v pařezu či vody ve fata morgáně.
44. Ve stavu nejzazší pravdy (paramartha) svět neexistuje. Jeho objevení, jeho (zdánlivě) existující skutečnost v máji (iluzi), je jako zdání hada v lanu, lupiče v dřevěném kůlu a vody ve fata morgáně.
45. Nejrůznější zlaté ozdoby nejsou odlišné od zlata. Stejně tak i tento svět pohyblivých a nehybných objektů, projevených z Já, nemůže být ničím jiným nežli Já.
45. Tento svět, sestávající z různorodých pohyblivých či nehybných objektů, který v Já vyvstává a září, je podoben rozličným třpytivým ozdobám, vyrobeným ze zlata, které je jejich základem. Stejně jako tyto ozdoby, v mnohosti se blyštící, jsou v podstatě jen zlatem, tak ani svět není oddělený a odlišný od Já, od vědomí.