31. 1. 2022

Guru Váčaka Kovai, verše 291 - 293, Konečná rada (II)


291. Pro toho, kdo touží po spáse, je tu následující pravdivá a nepostradatelná rada: člověk by měl všech svých pět smyslů vtáhnout do nitra, podobně jako když želva vtáhne svých pět končetin (4 nohy a ocas) pod krunýř, a stočit mysl k sobě samému. Jen to je štěstím.

291. Zde je konečná rada pro ty, kteří touží po spáse: zkroťte a stáhněte (do nitra) svých pět smyslů, podobně jako když želva stahuje svých pět končetin (pod krunýř). Stočte vaši mysl k Já a buďte v něm pohlceni. To je štěstím samo o sobě.

Michael James: Poslední větu lze přeložit také jako: „Jen toto představuje zdárné završení.“

Sádhu Óm: Tato důležitá rada – odtáhnout mysl od pěti smyslů a stočit ji do nitra – tu není pro každého bez rozdílu. Jen tu jen pro ty, kdo si přejí vlastní spásu, a nikoli pro ty, kdo pořád pošetile doufají, že spasí svět. Lidé, kteří chtějí zachraňovat svět, nenajdou v sebepozornosti žádné zalíbení, a tak nejsou schopni spasit ani sami sebe, natož aby zachránili celý svět. Pokud se člověk nenaučí plavat, je zbytečné skákat do vody a zachraňovat ostatní.

 

292. Buďte ujištěni, že To, co věčně září (každému a pro každého), je bezpochyby skutečným bytím Já, je to Já Jsem. Je-li skutečný Bůh poznán (uvědoměn) jako naše vlastní Já, pak tu není žádných pochyb a mylných představ a svrchovaná blaženost zaplaví vše.

292. To, co září jakožto úhrn „já“ a „tamto ostatní“ (aham a idam), je čiré bytí-vědomí, pravda vaší skutečné podstaty. Pamatujte, že jen ono je věčné. Získáte-li prostřednictvím zkušenosti čisté porozumění této pravdě, pak se vaší skutečnou podstatou stane pravý Bůh – brahmasvarúpa – a s ní se dostaví hojnost svrchované blaženosti.

 

293. S pevným poznáním, že vše viděné je bez sebemenší výjimky pouhým snem, který neexistuje bez vidoucího, se stočte výhradně k Já – k sat-čit-ánanda – aniž byste věnovali pozornost světu jmen a forem, který je jen mentální představou.

293. Meditujte o blažené skutečnosti – o formě vědomí, aniž byste se zabývali světem. Jasně poznejte, že svět jmen a forem, tato neskutečná představa, je jen snem, v němž vše, co existuje, je závislé na vnímajícím.

Sádhu Óm: Když se tu praví, že „…viděné neexistuje bez vidoucího…“ měli bychom mít na zřeteli, že stejně jako viděné je neskutečným snem i vidoucí.

Pokyn: „…stočte se výhradně k Já – k sat-čit-ánanda – aniž byste věnovali pozornost světu jmen a forem…“ nám má připomínat, že brahman má pět aspektů – sat-čit-ánanda (bytí-vědomí-blaženost) a jméno a tvar. Skutečné jsou sat-čit-ánanda. Jméno a tvar jsou neskutečné. Když se tedy místo věnování pozornosti neskutečným jménům a tvarům soustředíme na sat-čit-ánanda (na Já), tak bude svět poznáván jako sat-čit-ánanda, a nikoli jako jména a formy.

David Godman: Na mnoha místech Guru Váčaka Kovai se vyskytují obraty jako „forma vědomí“. Podívejte se např. na komentáře Muruganara k veršům 302 a 357. Neznamená to však, že vědomí zaujímá nějaký určitý tvar či formu. Je to fráze, znamenající cosi ve smyslu „to, co je výhradně vědomím“, či „to, jehož podstatou je vědomí“.

 

Další přeložené části