13. 8. 2020

Guru Váčaka Kovai, verše 26 - 30, Pravda či skutečnost světa (III)


26. Je správné hovořit o světě jako o skutečném, když je spatřován pouze matoucí a proměnlivou myslí a když není zřen Já – zdrojem mysli?

26. Protože se svět projevuje pouze mysli – jejímu uvědomování – zkreslenému výtvoru máji, a nikoli vědomí átma svarúpa, které je zdrojem mysli, může vůbec skutečně existovat nějaký svět?

Michael James: Jelikož Já zná jen sebe, a to sebou samotným, je jakákoli představa, jako např. tento svět, pro Já zcela neexistující a není Já nikdy spatřována.

 

27. Nestrachujte se viděním prázdného světa, který se objeví jako sen ve spánku zapomnění na Já (na sebe sama). Tento neskutečný a svázanost způsobující výjev světa, (vykreslený na pozadí) temné, nechápavé mysli, neobstojí ve světle svrchovaného poznání – sat-čit-ánanda.

27. Nenechte se poplést nicotnou samsárou, která se jako sen objevuje v oklamávajícím spánku nevědomosti. Mysl, která má silnou touhu po skutečnosti, po svrchovaném vědomí, nelze spoutat mentální iluzí, která vyvstává a přebývá v husté temnotě nevědomosti

David Godman: Samsára představuje nekončící kolo zrodů a smrtí, jemuž je džíva podroben, dokud nedosáhne osvobození. V obecnějším slova smyslu je to označení pro světský život.

 

28. Och, vy, kdož usilujete a ze strachu se ukrýváte před světem, nic takového jako svět neexistuje! Bát se klamného světa, který se zdá existovat, je jako se obávat falešného hada, (zdánlivě) projeveného v laně.

28. Vy, kteří před světem couváte, třesouc se strachy! Nic takového jako skutečný svět neexistuje. Opravdu je to tak. Obávat se pomyslného světa, který se jen zdá být skutečným, je jako bát se neexistujícího hada, který je (domněle viděn) ve svinutém laně.

 

29. Svět je bezpochyby viděn ve stavech bdění a snění, když vyvstanou myšlenky a skotačí. Může být svět spatřován během spánku, kde se neobjevuje ani jediná myšlenka? Proto jsou samy myšlenky podkladem světa.

29. Svět je plně a zřetelně viděn jen ve stavech bdění a snění, když vyvstanou sankalpy (myšlenky). Je možné vidět svět ve spánku, kde není absolutně žádného vynořování myšlenek? Proto jsou samotné sankalpy podkladovým materiálem světa.

(DG) Bhagaván: Sankalpa (myšlenka) vytváří svět. Mír, dosažený zničením myšlenek, představuje (trvalý) zánik světa.

 

30. Řekne-li se, že svět je pouhou hrou myšlenek, tak proč, když je mysl tichá, se před námi náhle projeví jeviště světa, podobno snu? Je to kvůli nashromážděným podnětům předchozích představ!

30. Je-li vnímaný svět jen čarovnou hrou myšlenek, tak proč – i když mysl zůstává tichá, bez myšlenek – se přesto znovu projeví, třebaže je podoben snu? Je to kvůli nevyčerpaným podnětům předchozích představ.

 

Další přeložené části