7. 3. 2021

Guru Váčaka Kovai, verše 164 - 165, Síla ega (II)


164. Naprosté vykořenění ega je vskutku velice nesnadné. Dokonce i v případě Kannappy – jehož láska k Šivovi byla tak nesmírná, že si vyrval oči a vsadil je do tváře Pána – zůstala stopa náklonosti k tělu (tedy stopa ega) ve formě jeho pýchy na své nádherně jasné oči.

164. Láska světce Kannapy k Šivovi byla tak bezmezná, že si vydloubl své oko a připevnil jej na Šivovu tvář. Přesto v něm zůstala stopa pocitu „já jsem tělo“, protože měl krásné oči, a to až do okamžiku, než si to oko vydloubl a obětoval jej. Úplné zničení ega je proto nesmírně obtížné.

Sádhu Óm: Bhagaván tu a tam prozradil něco, co nebylo uváděno ve svatých písmech a Púranách, jako např:

1) V Bhagavadgítě začíná Šrí Krišna své učení naukou adžata a advaita, ale pak blahosklonně přechází níž, k různým úrovním učení o dvojnosti. Šrí Krišna také pečlivě volí slova, která odpovídají omezenému chápání Ardžuny, ovšem velmi zralým aspirantům umožňují i dnes odhalit určitý motiv, za těmito slovy schovaný.

2) Šrí Dakšinamurti zprvu na pochyby svých stoupenců dával moudré a přesvědčivé odpovědi, pak se však uchýlil ke svému způsobu vyučování prostřednictvím ticha.

3) Variace příběhu o Kannappovi – Kannappa byl velmi pyšný na své oči, které byly velmi krásné. Pán Šiva, přesně podle duchovního rčení: „Svého ryzího stoupence připravím násilím o všechno jeho bohatství, aby jeho mysl mohl stále lnout ke mně“, Kannappu prověřil tím, že ho přiměl, aby mu obětoval jeho drahocenné a záviděníhodné oči. Tím byla odstraněná už jen drobná náklonnost Kannappy k jeho tělu, a tím byl Kannappa byl Kannappa vstřebán v Šivovi.

Protože v Púránách tato zpráva o připoutanosti Kannappy ke jeho krásným očím není, máme ji jen od Šrí Bhagavána Ramany, můžete z toho odvodit, že Bhagaván není nikým jiným nežli Šivou, který v ten čas stál naproti Kannappovi.

Tato informace o Kannappovi, kterou najdeme i v následujícím verši, byla zaznamenána Šrí Muruganarem. O učení Šrí Krišny se dozvídáme z verše 101 v této knize a také z Rozhovorů se Šrí Ramanou Mahárišim č. 264, 364 a 611. Zpráva o tom, kterak Šrí Dakšinamurti učil slovy, nebyla nikde zapsaná, ale čtenář se může zeptat ranných stoupenců Bhagavána, kteří mohou celou historku převyprávět.

Michael James: Výše uvedená slova Sádhu Óma byla zapsána před více než dvaceti lety. Od té doby se příběh o Dakšinamurtim objevil v The Mountain Path, ročník 1982, str. 11-12, a také v Padamalai, v kapitole Guru.

David Godman: Kannappa byl nevzdělaný domorodý lovec, který byl do Šivy tak zamilován, že se mu pokusil nabídnout své oči, když spatřil, že oči Šivy byly poškozeny. Jeho příběh je zachycen v Perijapuránam, což je dílo o životě 63 světců a stoupenců Šivy, které byla sepsáno asi před tisíci lety.

Kannappa v chrámku obětoval božstvu maso zrovna ve chvíli, kdy tam nebyl přítomný kněz. Kněze to později rozčílilo. Domníval se, že tyto obětiny jsou aktem znesvěcení. Šiva se onomu knězi zjevil ve snu a sdělil mu, že tato oběť byla nabídnuta z pravé lásky, a pak jej požádal, aby se schoval, zatímco on mu předvede velikost Kannappovi zbožnosti. Když se Kannappa dostavil se svojí další obětinou, všiml si, že jedno z očí Šivy bylo poškozeno a krvácí. Okamžitě si vytrhl jedno ze svých očí a nabídnul je Šivovi k výměně. Když pak začalo krvácet i druhé Šivovo oko, chtěl si Kannappa vytrhnout i druhé oko, ale Šiva jej předešel a zabránil mu v tom. Šiva rovněž navrátil zrak prvnímu vytrženému oku. Kněze tento důkaz přesvědčil, že Kannappa byl svrchovaně zbožným stoupencem.

V původní verzi Periyapuranam není zmíněno, že u Kannappy zůstávala stopa pocitu „já jsem tělo“, protože věděl, že má krásné oči. Bhagaván tuto historku zmínil nepřímo, když v Ramana Púranam psal následující věty:

Ty, který jsi vnímatelný stejně lehce, jako plod stromu nelli na naší dlani,

rozhýbeš hlubokou zbožnost k Pánu Šivovi a plníš srdce přetékající láskou v těch ryzích stoupencích,

kteří se bez výhrad svěřili tvým nohám, i když jsou stejně nevzdělaní a neumí ani číst a počítat,

podobně jako lovec Kannappa z Kalatti, který měl nesmírnou lásku ke Kudumittévovi – k otci prostoru vědomí. (Ramana Puranam, řádky 387-92)

 

165. Pravá sláva Šivovy bhakti představuje záchrana ze zatracení, způsobeného klamem „já jsem toto oplzlé tělo“. Proto Šiva přijal oči Kannappy, kterému mu Kannappa obětoval.

165. Kannappa jako oběť Šivovi nabídl své oko, třebaže byl na své oči pyšný. Přijetí oka Kannappy byl Šivův záměr, kterým svého stoupence odvrátil od záhuby tkvící ve zlé víře, že necitné tělo je já. Taková je sláva oddanosti k Šivovi.

 

Další přeložené části