26. 11. 2020

Guru Váčaka Kovai, verše 106 - 109, Jakou hru hraje Bůh? (II)


106. Pouhou přítomností slunce zapaluje lupa oheň, lotos kvete, leknín se zavírá (tropické druhy leknínů kvetou jen v noci – pozn. překl.) a všechny bytosti se probouzejí, pracují a odpočívají (v souladu se svojí přirozeností).

106. Pouhou přítomností zářivého slunce zažehne křemen oheň, pupen lotosu rozkvétá, květ leknínu se zavírá a spousta bytostí tohoto věta se pohybuje, nebo odpočívá.

 

107. Pětice projevů funguje jen mocným účinkem Boží přítomnosti. Je to podobné, jako když se v blízkosti magnetu chvěje jehla, nebo když za svitu měsíce vlhne měsíční kámen nebo se zavírají květy lotosu či otevírají květy leknínu.

107. Měsíční kámen za svitu měsíce roní kapky vody, leknín kvete a lotos se zavírá. Ocelová jehla se v přítomnosti magnetu hýbe. Vše se přirozeně uskutečňuje mocnou přítomností Boha.

Michael James: Pěticí projevů jsou stvoření, podpora, zánik, zahalení a milost. Slunce neplánuje ani nenařizuje, aby byly živé bytosti aktivní, ale každá z nich svým vlastním způsobem využívá slunce k tomu, aby dělala, co si přeje. Podobně i mysl každého člověka používá boží přítomnost (tj přítomnost Já) svým vlastním způsobem ke karmickému konání, tedy buď aby byl karmanem spoután, nebo pátrá po bytí a dosahuje osvobození. A stejně jako se bez slunce nemohou odehrát činnosti přírody, tak bez Milosti Boha či Já (tedy bez jeho přítomnosti) nemůže fungovat pětice projevů.

 

108. V přítomnosti Pána, který je prostý jakéhokoli záměru, se bytosti zaměstnávají prací, kráčejí rozličnými cestami konání a sklízejí jejich zasloužené plody, dokud (si neuvědomí bezcennost konání a) nestočí se do nitra, kde dosáhnou osvobození.

108. Bůh nemá ani špetku jakéhokoli záměru. V jeho přítomnosti podléhají vtělené bytosti pěti činnostem, podle karmicky daného osudu začnou být činné nejrůznějším způsobem a pak (až si uvědomí bezvýslednost konání) se stočí do nitra a dosáhnou osvobození.

Sádhu Óm: Ačkoli je přítomnost Pána základem pro projevení svázanosti či osvobození, které přichází ve shodě s našimi vlastními touhami, tak Pán za tyto touhy není zodpovědný.

David Godman: Pětici zde zmiňovaných božích aktivit představuje stvoření, udržování, zánik, zahalení a milost.

Bhagaván: Íšvara je za pětici aktivit odpovědný asi tak, jako je odpovědné slunce za dění světa. Íšvara kromě spojitosti s šakti (tvůrčí silou), nemá žádný přímý vztah se světem. (Padamalai, str. 289, verše 1 a 2)

 

109. Stejně jako (dobré a špatné) události, odehrávající se na zemi, neovlivní slunce a jako vlastnosti čtyř prvků nepůsobí na nekonečný prostor, tak je také jisté, že činy (karmany) bytostí nikterak neovlivní Boha, který je za myslí.

109. Události ve světě neovlivní slunce, stejně tak čtveřice poznatelných prvků (země, voda, oheň a vzduch) nijak nepůsobí na neohraničený prostor. (Podobně) je jisté, že činy bytostí nebudou nijak vázat Pána, který není spoután myslí. Taková je jeho jedinečná podstata.

Michael James: Vlastnosti čtyř prvků jsou:

  • země – rozměr a hmotnost
  • voda – chlad a tekutost
  • oheň – žár
  • vítr – pohyb a rychlost

 

Další přeložené části