×
12. 6. 2020
Dopisy z Ramanášramu - 22 - Osvobození
Před pár dny, kolem třetí odpoledne, vstoupila do haly jedna dáma, která nedávno přicestovala, a posadila se. Po celou dobu, co tu byla, se snažila vstát a na něco se Bhagavána zeptat. Bhagaván vypadal, že si ji nevšimnul a četl knihu. Paní dále čekala. Jamile Bhagaván knihu odložil, vstala, přišla k pohovce a bez jakýchkoli obav či váhání řekla: „Svámí, mám jen jednu touhu. Mohu vám říci, která to je?“
8. 1. 1946
Před pár dny, kolem třetí odpoledne, vstoupila do haly jedna dáma, která nedávno přicestovala, a posadila se. Po celou dobu, co tu byla, se snažila vstát a na něco se Bhagavána zeptat. Bhagaván vypadal, že si ji nevšimnul a četl knihu. Paní dále čekala. Jamile Bhagaván knihu odložil, vstala, přišla k pohovce a bez jakýchkoli obav či váhání řekla: „Svámí, mám jen jednu touhu. Mohu vám říci, která to je?“
„Ano,“ odpověděl Bhagaván. „Co chcete?“
„Chci osvobození,“ odpověděla.
„Ach, opravdu?“ na to Bhagaván.
„Ano, svámidží. Nic jiného nechci. Stačí mi, když mi poskytnete osvobození,“ povídá
Bhagaván potlačil úsměv, který se mu mihl na rtech a povídá: „Ano, ano. To je správné. To je dobře.“
„Nevyhnete se tomu, když řeknete, že mi poskytnete osvobození někdy později. Musíte mi ho dát teď a tady.“
„To je zcela správně,“ řekl Bhagaván.
„Poskytnete mi ho nyní?“ ptá se ta žena. „Musím už jít.“
Bhagaván pokyvoval hlavou.
Jakmile paní odešla, Bhagaván vybuchl smíchy, otočil se k nám a říká: „Říká, že ji stačí jen osvobození. Nic jiného nechce.“
Subbalakshmamma, sedící vedle mě, navázala na hovor a tiše povídá: „Ze stejného důvodu jsme přišli i my a kvůli tomu zde zůstáváme. Nic víc nechceme. Když nám poskytnete osvobození, budete to všechno.“
„Zřeknete-li se a vzdáte-li se všeho, pak zůstane jen osvobození. Co by se vám mělo dát? Vždycky to tu je. Osvobození JE,“ prohlásil Bhagaván.
„Pro nás je to všechno neznámé. Osvobození nám musí poskytnout sám Bhagaván.“ S těmito slovy opustila Subbalakshmamma halu.
Bhagaván pohlédnul na sloužící po svém boku a povzdechl: „Říkají, že bych jim měl dát osvobození. Že jim stačí jen získání osvobození. Není to samo o sobě touhou? Vzdáte-li se všech tužeb, které máte, to, co zbývá, představuje osvobození. A vy toužíte po sádhaně, abyste se zbavili všech tužeb.“
Tutéž myšlenku nalezneme i v Maharatnamala: Dokonalé zničení vásán (tužeb) je brahman – osvobození.